Stabbursdalen

Dag 5

Vi hadde så vidt sovnet da 9 samer på reinflytting kom inn I den lille hytta vi var I. De skulle ta en rast mens reinen kvilte noen timer. Kl 02,30 forsvant de like fort som de kom. Mens  vi satt igjen med en opplevelse vi sent vil glemme.

Da morgenen kom satte vi kursen mot Skaidi. Der var fortsatt tungt føre men vi dro nytte av reinsdyr tråkket som hadde passert.

Dag 6

Vi unnagjør de 15 km ned mot Skaidi I fantastisk vær.  Endelig en lett dag.

Tar inn på Skaidi hotell og slapper av.På kvelden får vi hjelp av Susanne og Odd Peder på litt justeringer av ferden videre.

Dag 7

Odd Peder viser veg opp på vidda og etter en god start på dagen så tilbakelegger vi  ca 45 km denne dagen. Vi har nådd Stabbursdalen og eneste skåret I gleden er at hytta vi skulle overnatte I har brent ned. Vi må slå opp teltet, men får tørket klær og lagt mat på utedoen som hadde overlevd brannen

Dag 8

Vi skuer utover Stabbursdalen. Det vi trodde skulle bli en kopi av gårsdagen, ble nå plutselig en kamp for å finne snøen. Vi må slippe oss ned på elva for å klare å komme oss videre, etter ca 15 km langs elva får vi se vår første reinsdyr -flytting. Et fantastisk skue. Hele fjellet ser ut til å være I bevegelse.

I enden av flokken treffer vi to greie samer som stopper opp, bare for å fortelle oss at et steinkast unna ligger ei oppvarma gamme klare til oss.Vi slår til på tilbudet og en time senere står varm suppe på bordet og teltet henger til tørk oppunder taket.

Dag 9

Trekløveret forsetter på ferden opp Stabbursdalen. Og etter noen timer går det så fort I svingene at vi passerer hytta vi skulle ta inn på.

Dette merkes først en km for sent og vi velger da heller å fortsette til neste hytte som ligger 20 km lenger Sør.

På Jotka hytta blir vi tatt godt imot. Far og Christoffer blir værende natta over mens jeg blir hentet med bil langt inne I fjellet for å få proviantere I Alta.

Per Kåre Jakobsen med familie innlosjerer meg på gjesterommet, hjelper meg med kart og å få kjøpt mat.

Dag 10

Dagen starter med bursdagskake og ballonger for Konrad (Gratulerer med dagen). Etterpå treffer vi flere kjentfolk som gir gode råd for turen videre.

Etter å ha tatt farvel   med våre  nye venner er vi igjen på vei sørover. Vi skal til Mollesjokka ca 30 km unna. Etter å ha passert det endeløse vannet Iesjavri når vi hytta ca kl 20,00. Kvelden blir ikke lang☺

Dag 11

Målet for dagens skitur er Suossjavri. Vi passerer beboelse I Nedre Mollesjokka og fortsetter ned elva. Den begynner å åpne seg flere plasser og vi føler det er en sikker og  riktig avgjørelse å bli transporterte nord til Alta. For så å ta buss sør til samme breddegrad

Når vi kommer til bilvei får vi etter en god stund haik de 10 milene opp til Alta av Lise Ottem☺ Pulk, to store sekker og ski stues inn I bilen.

Dag 12

Dagen starter med innkjøp før vi vender nesen mot Skibotendalen

Dag 13

Vi får en fin velkomst på Strandbu camping. Hviledag og bursdagsfeiring går ikke upåaktet hen☺ På camping får vi badstu I gave, og av Statoilstasjonen får vi hamburger og KAKE.For en service.TAKK

Vi er nå kommet til Troms og gleder oss til å ta fatt på disse fjellene.Får på dagens etappe besøk av Ole og Steinar Voll  fra Jørpeland som skal følge oss nedover den neste uke.Vi gleder oss til det☺

Men vi vil komme tilbake til Alta. Gjestfriheten vi har opplevd her har vært overveldende.

Takk til Finnmark og:

Odd Peder og Susanne Wang-Norderud for kvelds, hjelp med kart og for å lose oss opp på fjellet på riktig vei. Sparte mye tid på dette.

Per Kåre og Tine Jakobsen med transport opp og ned fra fjellet.Kost og losji.God karthjelp og ikke minst for amerikanske pannekaker og bursdagsfeiring til sønnen Konrad.

Lise Ottem for transport og hyggelig tur opp til Alta.

Samefamilien vi fikk låne den varme gamma av og av Samene vi fikk tørket reintunge av I Stophojocka.